خانواده

الزامات قانونی و شرایط طلاق از طرف مرد

بسیاری از افراد گمان می‌کنند مرد به راحتی می‌تواند تحت هر شرایطی همسر خود را طلاق دهد. اما این تصور اشتباه است. شرایط طلاق از طرف مرد توسط قانون‌گذار تعیین شده است که مهمترین آن تسویه کامل حقوق زن است. در واقع مهم‌ترین حقوق زن در طلاق از طرف مرد پرداخت مهریه، نفقه و… است. در این مقاله جزئیات قانونی شرایط طلاق از طرف مرد را به طور کامل بررسی خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب همراه وکیل طلاق باشید.

روش‌های پایان زندگی مشترک

به طور طبیعی مرگ یکی از زوجین باعث پایان زندگی مشترک آن‌ها میگردد. اما روش‌های دیگری برای انحلال عقد نکاح وجود دارد که بر‌اساس دلایل مختلف از جمله اختلافات بین زوجین صورت می‌گیرد. طبق ماده 1120 قانون مدنی: «عقد نکاح به فسخ یا به طلاق یا به بذل مدت در عقد انقطاع منحل می‌شود.» به طور معمول روش فسخ عقد نکاح چندان شناخته شده نیست. اما در شرایطی که طبق مفاد فصل اول از باب دوم قانون مدنی ذکر شده است (مفاد 1121 تا 1132 با عنوان امکان فسخ نکاح) زوج یا زوجه می‌توانند عقد نکاح را فسخ نمایند. طبق ماده 1132 این قانون: «در فسخ نکاح رعایت ترتیباتی که برای طلاق مقرر است شرط نیست.»

طلاق

طلاق به عنوان روشی پرکاربرد و شناخته شده برای پایان زندگی مشترک، بحث مفصلی در قانون دارد. در اولین ماده مربوط به طلاق در قانون مدنی یعنی ماده 1133 (اصلاحی 1381) عنوان شده است: «مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.» یعنی شرایط طلاق از طرف مرد بدون نیاز به دلیل محکمه‌پسند توصیف شده است.
در تبصره الحاقی به این ماده در تاریخ 1381/8/19، شرایط طلاق از طرف زن نیز به این ترتیب ذکر شده است: «زن نیز می‌تواند با وجود شرایط مقرر در مواد 1119، 1129، 1130 این قانون، از دادگاه تقاضای طلاق نماید.»

انواع طلاق

طلاق بر‌اساس فاکتورهای مختلف، دسته‌بندی‌های گوناگونی دارد. یک تقسیم‌بندی در ماده 1143 تا 1149 قانون مدنی توصیف شده است: «طلاق بر دو قسم است: بائن و رجعی»، «در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع نیست» و در موارد: «طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود، طلاق یائسه، طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد، سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید» طلاق بائن است. در طلاق رجعی شوهر در مدت عده حق رجوع دارد.
بر‌اساس تقاضادهنده، طلاق بر سه قسم طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی است. هر کدام از انواع طلاق در قانون شرایط خاصی دارند. اما به طور کلی مراحل و شرایط طلاق از طرف مرد و طلاق توافقی آسان‌تر بوده و پیچیدگی کمتری دارد.

حقوق زن در طلاق از طرف مرد

مهمترین چالش در  طلاق از جانب مرد، مربوط به حقوق زن است. به عبارت دیگر مرد هنگامی می‌تواند برای طلاق به دادگاه تقاضا دهد که تمام حقوق زن را پرداخت کرده یا ترتیب پرداخت را به طور کامل و شفاف تعیین کرده باشد. مگر اینکه به دلایلی همچون طلاق در دوران عقد، عدم ارتباط زناشویی، سوءرفتار یا عدم تمکین زن، اجازه عدم پرداخت قسمتی از حقوق وی یا تمام آن را داشته باشد. در این صورت نیاز به ارائه دلایل و مدارک محکمه‌پسند خواهد داشت. مهم‌ترین حقوق زن که بر عهده همسر وی می‌باشد مهریه، اجرتالمثل ایام زوجیت و نفقه است.

حقوق زن در طلاق از طرف مرد

شرایط طلاق از طرف مرد

علاوه‌بر تسویه حقوق زن و یا ارائه مدارک کامل برای عدم الزام به پرداخت این حقوق، شرایط دیگری برای طلاق از جانب مرد عنوان شده است. اول اینکه طلاق برای عقد دائم است نه برای انواع دیگر نکاح؛ دوم اینکه طبق ماده 1136 قانون مدنی: «طلاق‌دهنده باید بالغ و عاقل و قاصد و مختار باشد.» در مورد مجنون دائمی ولی او در صورت مصلحت مولی علیه می‌تواند زن او را طلاق دهد.

طبق ماده 1141 و 1142 طلاق در این موارد صحیح نیست: «طلاق در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صحیح نیست مگر اینکه زن حامل باشد یا طلاق قبل از نزدیکی با زن واقع شود یا شوهر غایب باشد، به طوری که اطلاع از عادت زنانگی بودن زن نتواند حاصل کند»؛ «طلاق در طهر مواقعه صحیح نیست مگر اینکه زن یائسه یا حامل باشد.»

طبق ماده 1143: «طلاق زنی که به موجب اقتضای سن عادت زنانگی نمی‌شود وقتی صحیح است که از تاریخ آخرین نزدیکی با زن سه ماه گذشته باشد.»
اگرچه شرایط طلاق از طرف مرد به نظر ساده می‌رسد اما معایبی نیز دارد. از مهمترین معایب طلاق از طرف مرد می‌توان به پرداخت حقوق کامل زن اشاره کرد. همچنین اگر زوجه رضایت به این طلاق نداشته باشد مراحل طلاق از طرف مرد به لحاظ زمانی طولانی‌تر خواهد شد.

مراحل و مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد

برای طلاق از طرف مرد یا انواع دیگر طلاق مراحل ویژه‌ای وجود دارد. ابتدا باید از طریق سامانه تصمیم به آدرس https://zaman.behzisti.net/ برای انجام غربالگری و گذران جلسات مشاوره و مددکاری زیرنظر سازمان بهزیستی، اقدام کنند. در هنگام تعیین نوبت باید گزینه طلاق از طرف مرد انتخاب شود.

شرایط طلاق از طرف مرد

بعد از اتمام جلسات در صورتی که توافق بین آن‌ها برای ادامه زندگی مشترک حاصل شد پرونده در سازمان بهزیستی بایگانی شده و ادامه مراحل طلاق متوقف می‌شود. در غیر این صورت گواهی عدم انصراف از طلاق صادر شده و پرونده از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مراجع قضایی ارجاع می‌شود. در این مرحله مرد هم باید کد ثنا داشته باشد و هم اینکه دادخواست خود را همراه تمام ادله و مدارک ارائه نماید. همچنین هزینه‌های مربوط به دادرسی و خدمات این دفاتر از طرف زوج باید پرداخت شود.
مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد عبارت‌اند از: مدارک هویتی و سند ازدواج، گواهی عدم انصراف از طلاق از سامانه تصمیم، مدارک مربوط به تسویه حقوق زن یا مدارک کافی برای حذف و یا کاهش آن؛

 

بعد از برگزاری جلسات دادگاه و صدور گواهی عدم امکان سازش از طرف دادگاه، زوجین می‌توانند ظرف سه ماه به دفاتر رسمی طلاق مراجعه کرده و طلاق خود را ثبت کنند. برای این منظور صیغه طلاق با حضور لااقل دو مرد عادل که بتوانند طلاق را بشنوند جاری می‌گردد. اگر در این مدت به دفاتر رسمی مراجعه نکنند حکم صادره دادگاه بی‌اعتبار خواهد شد.

اگر هنوز سوال یا ابهامی در زمینه طلاق از طرف مرد دارید، زیر همین مطلب کامنت بگذارید؛ مشاوران وکیل طلاق در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا